LAND ROVER 109 Serie 3 DPV

Podkladové fotografie ->  Technika od roku 1945 ->  LAND ROVER 109 Serie 3 DPV

LAND ROVER 109 Serie 3 DPV

Vozidla LAND ROVER 3. série ( a jejich předchůdci 1,2 a 2A ), patřila od počátku 70.let k páteři výzbroje britské armády a mnoha dalších států NATO. Mezi lety 1971 – 1985 bylo vyrobeno přibližně 542000 vozidel všech variant včetně vojenských speciálů např. Land Rover 101 FC a Land Rover Airportable ( Lightweight, Half-Ton ). Dvě základní varianty se liší rozvorem 88 a 109 palců, podle kterého jsou označovány. Delší z nich, verze 109, vyrobená v počtu více než 200000 kusů se stala standardním víceúčelovým přepravním a průzkumným vozidlem všech britských jednotek až do počátku 90. let kdy byly postupně všechny zbývající vozy nahrazeny novější řadou Land Rover 90/110 a Defender. Vojenské Land Rovery byly vyráběny ve třech základních variantách – GS ( General Service – všeobecné použití ), CL ( Civilian Specification – civilní model pouze v odpovídající vojenské kamufláži ) a FFR ( Fitted For Radio – 24 voltový systém pro radio zařízení ). V době konfliktu v Iráku, při operaci Pouštní bouře v roce 1991, došlo k obrovské poptávce po vozidlech, která by byla schopna operovat samostatně, nebo v malých operačních skupinách a bez podpory vlastních jednotek hluboko v nepřátelském území i několik týdnů. ( Tato myšlenka nebyla nová a uplatnila se již za druhé světové války v Severní Africe a později Evropě. Nejslavnějším představitelem této kategorie vozidel by legendární Land Rover 109 S2A ( Pink Panther ) z poloviny 60.let, vyrobený na objednávku příslušníků SAS v počtu necelých 100 ks. ). Protože tehdejší stavy vozidel Defender s výkonným dieselovým motorem a podvozkem na vinutých pružinách ( nejmarkantnější inovace od všech předchozích sérií ), nedokázaly poptávku bojových jednotek uspokojit v tak krátkém čase a britská armáda v 90.letech teprve zahájila hromadné přezbrojení na tento typ vozidel. Došlo i na tehdy již dosluhující vozidla série 3, která byla u svých domovských jednotek upravena dle aktuálních požadavků pro operační činnost. Tyto úpravy byly prováděny příslušníky REME jednotek a mnohdy se jednalo o zcela originální a ojedinělé konstrukce. Vozidlo vzniklo úpravou standardní varianty Land Rover 109 Serie 3 FFR z roku 1980. Jedná se o originál, který se přibližně v této podobě zúčastnil bojových akcí v rámci operace Pouštní bouře a sloužil u jednotky 104th Regiment of Royal Artillery. Z vozu byla odstraněna konstrukce střechy, dveře, čelní sklo a přidán mohutný ochranný rám pro posádku, kde se nachází rovněž uchycení pro dvě útočné pušky L85A1. Dále byl instalován nejvýkonnější typ vysílačky Clansman 353, bedny pro nářadí a munici, černé plastové kanystry na vodu, v bocích kapsy pro čtyři 20 l kanystry na benzín. Na blatnících uchycení pro vyprošťovací zařízení. Vzadu speciální koš na výstroj. Vpředu druhá rezerva na visuté vzpěře. Na bocích jsou zavěšeny ocelové přejezdové plechy pro zdolávání terénních nerovností nebo vyprošťování. Vozidlo je dále vyzbrojeno kulomety GPMG ( General Purpose Machine Gun ) ráže 7,62 mm NATO a výmetnými hlavněmi pro kouřové granáty v každém rohu vozidla. Kamufláže je provedena v barvě NATO Light Stone a doplněna označením spojeneckých vozidel v operaci Pouštní bouře. ( výše uvedený text byl převzat z informativního popisu na vozidle ).