Obojživelné obrněné průzkumné vozidlo BRDM-2

Podkladové fotografie ->  Technika od roku 1945 ->  Obojživelné obrněné průzkumné vozidlo BRDM-2

Obojživelné obrněné průzkumné vozidlo BRDM-2

Obojživelné obrněné průzkumné vozidlo BRDM-2 v překladu (Bronirovannaja razvedyvatělno-dozornaja mašina) bylo nástupcem vozidla BRDM a mělo zejména zvýšit bojovou sílu obrněných průzkumných vozidel. Vozidlo bylo vyvíjeno od konce 50. let a v polovině 60. let se dostalo do výzbroje sovětské armády. Úspěšně nahradilo svého předchůdce vozidlo BRDM-1 a své uplatnění našlo nejen v sovětské armádě ale i v armádách ostatních zemí východního bloku a zemí Varšavské smlouvy. Proti svému předchůdci disponovalo vozidlo BRDM-2 lepší průchodností terénem, k čemuž přispíval i nové srdce stroje motor GAZ – 41. Dále typ BRDM-2 disponoval silnější výzbrojí ve věži. BRDM-2 má dvounápravový podvozek s pohonem na všechna čtyři kola. Součástí je i systém centrálního huštění pneumatik. Korba stroje byla svařena z ocelových plátů, které dostatečně chránili osádku vozidla před pěchotními zbraněmi střepinami. Čelní pancéřování vozidla dosahovalo tloušťky 14 mm. Vstup do vozidla zajišťovaly dva střešní kruhové poklopy nad předními koly. Řidič a velitel vozidla sedí v přední části vozidla přímo pod vstupními poklopy. Výhled posádky z vozidla bylo zajištěno pomocí dvou velkých oken s pancéřovým sklem, které bylo možné zakrýt pancéřovými poklopy uchycenými na pantech. K výhledu z vozidla po sklopení pancéřových poklopů sloužily dva malé průzory na poklopech a 12 periskopů. Velitel i řidič vozidla měli k dispozici infračervený přístroj pro noční vidění. Vozidlo mělo také možnost samovyproštění pomocí navijáku v přední části vozidla. Na spodní části přídě je uchycen vlnolam pro plavbu vozidla ve vodě. Osmiválcový benzínový motor GAZ-41 s výkonem 140 koňských sil byl umístěn v zadní části vozidla. Na silnici dosahovalo vozidlo BRDM-2 maximální rychlosti 90 km/h. Podvozek vozidla je tvořen čtyřmi koly a mezi nápravami jsou instalovány dva páry výsuvných kol, která jsou během jízdy po silnici zasunuta do korby. Vozidlo je také vybaveno systémem centrálního huštění pneumatik. Vozidlo je obojživelné s pohonem v zadní části. Rychlost dosažená na vodě je 10 km/h. Zde představený exponát vozidla je protitanková verze označovaná také jako OT 9P133. Tento obrněný transportér vybavený protitankovými střelami 9M14P (Maljutka) je určen k boji s tanky, obrněnými transportéry, bunkry, auty a dalšími pozemními cíly ve vzdálenosti 400 až 3000 m. Střelba z obrněného transportéru může být vedena buď v poloautomatickém, nebo ručním režimu. Naváděcí systém 9V374 (přenosný pult 9V333M) je založen na optické viditelnosti cíle operátorem. Střela byla naváděna po vodiči, který se během letu střely odvinoval. Palebné postavení by měl tvořit okop s vjezdem z jeho zadní části. Posádka vozidla má ve výzbroji také 1 ks pancéřovky RPG-7 pro případnou nouzovou obranu v boji proti tankům zblízka. Ve velkém počtu byl BRDM-2 nasazen například Egyptem v Yom Kippurské válce v roce 1973. Tento obrněný transportér byl používán ve více než 30-ti zemích světa a licenčně byl vyráběn v Bulharsku a Jugoslávii. V Československé lidové armádě byl v letech 1975 až 1989 celkem 24 baterií, což činilo 207 vozidel.