Po stopách 2. světové války v Západních Čechách

Různé ->  Modelářské soutěže a ostatní akce ->  Po stopách 2. světové války v Západních Čechách

Po stopách 2. světové války v Západních Čechách

V pěkném jarním ránu dne 23.5.2009 jsem se spolu s Petrem Cihelkou alias „Gaskinem“ z našeho klubu vypravil směrem na Domažlice, kde jsme se měli zúčastnit akce s názvem „Po stopách 2. světové války v Západních Čechách“. Chtěli jsme se na vlastní oči podívat do míst, kde kráčeli vojáci např. 2. nebo 97. americké pěší divize, projet vesnicemi, které hájila německá 11. pancéřová divize, či projet Českým lesem, kde vedla ústupové boje 2. tanková divize SS při zoufalé obraně již zhroucené Třetí říše. V těchto místech od konce roku aktivně operovali hloubkaři a nebe zde rozeznívaly motory amerických Thunderboltů či Mustangů, které svými přelety udělali vrásky na čele nejednomu tehdejšímu strojvůdci. Americké letouny operovaly nad tímto malebným krajem až do samého konce 2.světové války. Naše putování jsme začali v Domažlicích pokračovali jsme na Vavřineček, Filipovu Horu, Českou Kubici, Maxov, Spálenec, Folmavu, Výhledy, Černou řeku, Díly, Postřekov, Klenčí pod Čerchovem, Hamr a vše zakončili opět v Domažlicích. Navštívili jsme pietní místa a pomníčky budované na počest padlým americkým vojákům, pietní místo na počest tragicky zemřelým sovětským vojákům vracejícím se z německého zajateckého tábora a pomníček padlým americkým vojákům, kteří zahynuli při osvobozování obce Díly 1. května 1945. Dále se naše výprava zastavila u pomníčku věnovaného generálovi Josefu Buršíkovi, který je zbudován před jeho domem. Putování po pietních místech jsme zakončili v lese poblíž obce Hamr na temeni vrchu Hrádek, kde havarovalo americké letadlo pilotované nadp. Paulem V. Kirhamem, který zde na stroji P-47 Thunderbolt dne 30.4.1945 tragicky zahynul, když jeho stroj v nízkém letu zachytil křídlem o strom. Po celou dobu putování se nám dostávalo odborného výkladu od našich průvodců Ibrahima a Romana, kteří také bravurně řídili dva stroje, které nám dělaly společnost. Prvním z nich byl Jeep Willys MB a druhým Ford Mutt M 151 A2. Oba terénní automobily dokonale navodily atmosféru válečných let i když nutno dodat, že dobový byl pouze Jeep Willys. Při nádherném jarním počasí den příjemně ubíhal. Zpestřením byl také společný oběd v blízkosti Folmavy, kdy naše gastronomické choutky uspokojil restaurant Český les. Celkově lze tedy říci, že jsme s Gaskinem strávili velmi příjemný den, kdy bonusem bylo vlastní řízení terénních vozidel.