DISKUZNÍ FÓRUM

15.02.2012 17:06:56 Thomas   To Aleš: Aha takže pokud to správně chápu, že jakmile si to stříkněš základem a natřeš uniformovou barvou humbrol... po té si namícháš z olejů odstín co nejblíže ,,uniformové humbrolce" a s ním dále tvoříš pouze stíny a světla. Mohl by si dát radu z jakých odstínů olejovek namíchat ,,feldgrau" uniformový odstín? Jaké odstíny olejovek následně přidáváš do namíchané uniformové olejovky, aby jsi mohl vytvořit stíny a světla? Díky.  
14.02.2012 21:45:11 Aleš Chmelař   To Stany : Předně Ti velmi blahopřeji k narození potomka a hodně štěstí. Teď k problematice barvení : asi tomu nebudeš věřit, ale na tankánovi není čárka černou barvou. Základ byla šedivá HUMBROL ( syntetika ) a následně po zaschnutí HUMROLKY nátěr namíchaným odstínem řekněme tmavě šedé barvy ze směsi ve které byla základem Čerň kostní, kterou jsem tónoval Neapolskou žlutí, modrou CERULEAN BLUE a tělovým odstínem. Poté jsem tento základ ztmavil Kostní černí na stíny a zesvětlil Neapolskou žlutí na první světla a přidal Titanovou bílou na druhá světla. Jinak pořadí stín, nebo světla je na Tobě, co Ti bude více vyhovovat. Znám figurkáře, kteří začínají světlem a také kteří začínají stínem. Já začínám stínem. Ahoj Aleš  
14.02.2012 21:36:12 Aleš Chmelař   To Thomas : Neplácáš žádné blbosti a uvažuješ logicky. Máš pravdu, že akryl je mnohem těžší metoda. Jinak pod olejovky se vždy dává základní odstín. Já používám syntetiku HUMBROL, pokud je to možné. Pokud dáš akrylku třeba Vallejo, tak věz, že je to vinyl-akrylová barva. Olejovka Ti po ní bude klouzat a nespojí se tak kvalitně jako s tou HUMBROLKOU. Takovou mám alespoň zkušenost. Jinak při malbě akrylem se opravdu maluje rovnou na nastříkaný základ. Takže postup olejem : základní nástřik, nátěr syntetikou, nebo jinou barvou v odstínu např. uniformy, stejný odstín namíchat z olejovky. Ten pak rozdělit na základ, první stín, druhý stín a první a druhé světlo. Takže pět hromádek barvy. To je tak zjednodušeně řečeno. Takže tím jsem Ti tak nějak odpověděl na poslední větu. Jinak já na některých figurkách kombinuji akryl s olejem, ale nikdy tyto metody nematlám dohromady. Např. boty akryl a oděv olej. Ahoj Aleš  
14.02.2012 20:17:24 stany   To Aleš: Dík za info,jinak Tullamore chválimsmajlíksmajlík i má značka jen mám strach že ji bude teď přes příliš,před týdnem se mi narodil kluksmajlík Jinak ještě se zeptám pokud používáš na humbrolku olej (třeba ten tankán) tak začneš odstínem černe v humbrolu nebo šedívé pak přes to dáš olejovku(kompletně přes celé jako základ) a pak do toho tupuješ tmavé stíny a poté světla??  
14.02.2012 19:06:00 Thomas   Ahoj Aleši.... narazil jsem na youtube na video s tvou přednáškou o dioramatech. Musím říct, že mě to dostalo, jelikož jsem co se týče dioramat poměrně nováčkem, tak mi zde v tomto video bylo vyjasněno mnoho byt základních věcí. 10 knížek by mi nedalo víc něž v tvé přednášce. Zde i ve videu je zmínka o stínování figur. Zda-li jsem správně pochopil, tak máme 2 možnosti.... oleje (natřít olejovkou a olejovkama i vystínovat) nebo akrylama. Osobně jsem zkoušel ty akryly, jelikož se mi to zdálo pohodlnější... avšak problém nastal při stínování kde dle mého názoru jsou bezkonkurenční oleje. Stínování s akrylkama je mnohem těžší (barva rychle zasychá a nejde tak dokonale vytvořit stín). Pzn. pokud plácám nějakou blbost tak mě prosím oprav . Důvod proč se mi práce s akrylama líbí je, že nic nemusím míchat... nešlo by stínování figur provést i tak, že si natřu figurku příslušnou uniformovou barvou a posléze použiji ke stínování misto akrylek oleje?  
14.02.2012 15:39:42 Aleš Chmelař   To Stany : No jasně, že jsem oleje zkoušel. Třeba ta černá uniforma tankána na člunu je čistě olej. Teď mám na stole další figurku, tedy ne z WW II a ta je celá olejem + metalické barvy. Jinak stará HUMBROLKA je jako podklad dobrá, jelikož se do ní dobře vtírá barva. Někteří figurkáři malují i na akrylové základy. Záleží, čemu chceš věřit. Já se držím toho, co tak nějak vyučuje Michal a zatím jsem nešlápl vedle. Teda kromě Tullamore dew smajlík. Ahoj Aleš  
14.02.2012 15:14:46 stany   To Aleš: ty jsi zkoušel oleje? Není mi jasných jen par detailu.Michal Křepelka tam popisuje jako základ humbrolku a já používám akryly (Tamyiu do pistole a Vallejo na štětec) tak zda to nevadí nebo je lepší používat ty emaily?  
14.02.2012 09:06:46 Aleš Chmelař   To Stany : Určitě začni s olejem. S malováním uniformy je to opravdu podobné, i když obličej má svá specifika. Je to pořád o správném nanesení světla a stínu. Najdi si ten čas a zajeď na workshop Michala. To Tě okamžitě posune dál. Ahoj Aleš  
13.02.2012 20:57:46 stany   To Aleš :děkuji videa jsem zkouknul,tak nezbývá nic jiného než to vyzkoušet ale zřejmě mně budou bližší ty oleje než akryl. Zřejmě u malovoní inuforem bude postup obdobný jako u malování obličeje?? Jinak samozřejmě pokud to zvládnu časově tak na Panthers cup dorazím.Jak říkáš taková prezentace lepší jak 10 DVD!! S pozdravem standa  
13.02.2012 15:52:00 Aleš Chmelař   To Stany : Jsem moc rád, že se potvrdila kvalita figurek. Snad Tě to těší. Dále pokud Tě to potěší, tak stínování nezvládám také. Učím se to každým dnem. Tady musím poděkovat Michalovi Křepelkovi, Milanovi Dufkovi, Pavlovi Pachovskému a Pavlovi Švejdovi, co se týče akrylu. Tito jmenovaní jsou lepší, než 10 DVD dohromady. Takže má rada : napiš na YOU TUBE do vyhledávače jméno Michal Křepelka a vyskočí Ti dva workshopy z PANTHERS CUPU 2010 a 2011. To zkoukni a budeš mít návod, jak na pleťovku a zdi. Michal Křepelka předvádí malbu na soutěžích pokud vím 1 x ročně a to právě na PANTHERS CUPU. Letos má dvě hodiny a bude malovat uniformy z WW II. Jinak maluje pouze na čistě figurkářských srazech. Takže suma sumárum máš jedinečnou šanci vidět vše tak nějak na živo na PANTHER CUPU 2012 a to již 17.března 2012 v Praze na Proseku. Jsou to dvě hodiny, které vydají za 10 knih. Více informací najdeš zde : http://www.pantherscup.cz/ Více Ti snad ani nemohu nabídnout, jelikož tohle je tak nějak nejlepší, co je k vidění. No a cestu i se vstupenkou na PANTHERS CUP zvládneš levněji, než nákup renomovaného DVD. Tímto zvu i všechny ostatní účastníky této diskuse k návštěvě PANTHERS CUPU 2012. Těšit se na Vás budu tentokrát v roli pořadatele já i ostatní členové našeho klubu. Ahoj Aleš Chmelař  
12.02.2012 19:53:49 stany   To Aleš: to jsem tedy moc zvědavej o co se bude jednatsmajlík Jinak pustil jsem se do figur z bílého kovu od Andrei opravdu pěkná práce a po základním nástřiku pěkné detaily,takže to co jsi mi psal se potvrdilo,děkuji.Jen se vyskytl další problém nějak nezvládám stínování repektive mám z toho strach.Teorije je namáknutá pěkně ale ta realná částsmajlíksmajlíksmajlík Nevíš o nějakém dvd kde by bylo přímo stínování figur nazorně prezentováno,nebo nedala by se nějaká prezentace případně domluvit s tebou,pokud by tě to nějak časově neobtěžovalo??? S pozdravem Standa  
12.02.2012 12:53:13 Aleš Chmelař   To Thomas : Na příčný řez používám žiletkovou pilku upnutou v držáku. Pokud je balza silnější, než mi dovoluje vyložení pilky z držáku, tak zbytek, např. 1 mm doříznu už volným listem chyceným mezi prsty. Jelikož už mám proříznuté 3/4 tloušťky, nemůžu uhnout. No a ty podélné řezy mi zase drží to ocelové prvítko. Vše dělám na starém rýsovacím prkně, abych měl kvalitní podložku. Jinak žiletková pilka je nástroj, bez kterého si modelařinu ani neumím představit. K dostání je ve většině modelářských obchodů i na soutěžích. Investice do držáku, také není marná. Například rezinové díly se s držákem řežou dobře. Ovšem záleží na tloušťce řezu. Mám ještě další tři pilky s různou hrubostí. Kvalitní nástroje jsou alfa omega úspěšné práce. Já, než mít plné skříně stavebnic, tak radši investuji do nářadí a mám plné šuplíky nářadí. Tak snad se Ti to již povede. Ahoj Aleš  
11.02.2012 23:27:15 Thomas   To martin87: S použitím skalpelu při příčném řezu jsem doposud neměl problém až nyní jelikož zhotovuji vysokou podložku (delší řez). Několikrát jsem to nacvičoval, ale at jsem se snažil sebevíce skalpel mi v některých případech uhnul a tím pádem řez nebyl rovný. Díky radě, kterou mi zde Aleš poskytnul se mi to snad už podaří. Co se týče lupenkové pilky, tak tu na podložce používám k hrubému vyřezání tvaru terénu.  
11.02.2012 21:58:07 martin87   já tedy většinou balzu řežu všemi směri skalpelem (větším) , ale jestli by místo žiletkové pilky nebyla lepší lupenková ? sice je větší ale přijde mi "pohodlnější" (nebo jak to říct) smajlík  
11.02.2012 10:40:41 Thomas   Aha... tak tím se vše vysvětluje. Použil jsem při řezu napříč rovněž skalpel... asi nebude tedy na škodu si pořídit žiletkovou pilku. Kouknu se po ní... nejspíš se prodává pouze v modelářských obchodech?  
10.02.2012 20:50:17 Aleš Chmelař   To Thomas : Konkrétně u HERBST FARBEN POLEN 1939 jsem to byl teď přeměřit a balza je tloušťky 8 mm. V dioramatu NOCH BENZIN BITTE... UKRAINE 1944 je použita také tloušťka 8 mm. U menších projektů jsem použil tloušťku 4 mm. Rovný řez by neměl být problém, používám ocelové pravítko. Jo, ještě může být jeden zádrhel : skalpelem řežu po letech a pokud řezu napříč letům, tak jemnou pilkou. Ahoj Aleš  
10.02.2012 20:45:14 Aleš Chmelař   To Stany : Díky za pochvalu, je to takový motor do další práce. Z Belgie už pracuji na reportáži, takže uvidíš i další modely a hlavně figurky. Jinak postupně dodělám dokončení dioramatu Fünf Minuten vor fünf…, ITALIEN 1943, včetně fotek do galerie. Dodělávám další figurku do dioramatu NOCH BENZIN BITTE... UKRAINE 1944, kterou sem brzy přidám. No a v neposlední řadě mám malé překvápko, což nebude nic WW II. Trochu jsem odbočil, jako oddychovku. Ještě jednou díky za přání a ahoj Aleš Chmelař

 
10.02.2012 17:16:19 Thomas   Ahoj Aleši... chtěl bych se zeptat jakou tlouštku balzy používáš u tvorby podložky (např. Diorama HERBST FARBEN POLEN 1939)? Dnes jsem to trochu nacvičoval a mám podezření, že mé opakované neúspěchy vytvořit souvislý a rovný řez skalpelem jsou zapřičiněny použitím příliš silné balzové destičky. Díky za odpověd.  
09.02.2012 22:55:07 stany   To Aleš: též se připojuji ke gratulaci a upřímně mám též velkou radost,jsou to opravdu povedené kousky(jen tak dál) a hlavně vím že čerpám rady a informace od,, BEST OF THE BEST,, klobouk dolůsmajlík  
09.02.2012 08:47:59 Aleš Chmelař   To Petr Mazanec : Ahoj Petře, děkuji za gratulaci. S pozdravem Aleš Chmelař  
08.02.2012 21:26:55 Petr Mazanec   Aleši gratuluji za pěkné umístění v Belgiismajlík  
08.02.2012 20:33:40 Aleš Chmelař   To Thomas : Jasně, nejprve udělám rámeček se stejnými stěnami a poté teprve vyřezávám finální tvar. Pokud je terén výškově značně rozdělen, je možné udělat přední část z menšího prkénka, je to pak úspora materiálu i času. Ahoj Aleš  
08.02.2012 17:59:02 Thomas   Vpohodě, sem tam se člověk překlepne. Podle mě bude nejlepší použít na rovné řezy ten skalpel, no zkusím a uvidím. Případně provedu posléze nějaké to začištění. Předpokládám, že tvar terénu vyřezáváš až po zhotovení rámečku (z destiček balzy)?  
08.02.2012 17:35:13 Aleš Chmelař   To Thomas : Předně se musím omluvit. Nevím, jak s mi k první fotce pracovního postupu dostalo slovo překližka ( je to překlep, už jsem to opravil ). Na dřevěném podstavci je pochopitelně balza. Balzu řežu normálně skalpelem, či žiletkovou pilkou. Případné nerovnosti poté vyřežu v hrubém tvaru a následně zabrousím dle budoucího tvaru terénu. Ahoj Aleš

 
08.02.2012 17:13:42 Thomas   Ahoj Aleši... chtěl bych se zeptat jak vyrábíš podstavec k dioramatu s překližky (Diorama HERBST FARBEN POLEN 1939)? Konkrétně jaké nástroje používaš k řezání, aby jsi dostal pěkný pravoúhlý a čistý řez? Pokoušel jsem si to cvičně zkusit s použitím žiletkového nože, ale nejsem příliš spokojen. Řez není kolmý a odštípávají se kousíčky dřeva. Snad poradíš.